پی پال چیست؟ تاریخچه شکل گیری حساب پی پال

شما کجا هستید؟ صفحه اصلی/بلاگ/مقالات آموزشی/پی پال چیست؟ تاریخچه شکل گیری حساب پی پال
پی پال چیست؟ تاریخچه شکل گیری حساب پی پال

چنانچه در زمینه تجارت های الکترونیکی فعالیتی داشته باشید و یا از فضای اینترنت استفاده کرده باشید و از سایت های خارجی قصد خریدی را داشته باشید قطعا نام پی پال را شنیده اید. در دنیای امروز که به سرعت در حال ماشینی شدن است و روز به روز پیشرفت می کند تمام مردم جهان خصوصا جوامع پیشرفته وارد دنیای مجازی و اینترنتی شده اند و همین امر باعث شده است که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ جهانی از حالت سنتی و قدیمی خود خارج شده و به نوعی تغییر کاربری بدهند. یکی از بزرگ ترین خدماتی که اینترنت به جامعه کرده است انجام تراکنش های مالی است که باعث شده حضور فیزیکی در بانک ها و عملیات بوروکراسی به شدت و تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

اینترنت امروزه توانسته است که محدودیت های مرزهای جغرافیایی را از میان بردارد و همین امر سبب شده است که کسب و کارها از این فرصت استفاده کنند و محصولات و خدمات خود (آموزش ها، اجناس فروشگاهی، کارهای گرافیکی، طراحی و … ) را به هر نقطه ای از دنیا ارائه کنند. از آنجایی که رد و بدل کردن پول در هنگام خرید و فروش اینترنتی به یک حساب بانکی نیاز دارد و با توجه به آنکه بسیاری از خریدها از مرزهای جغرافیایی فراتر می روند نیاز به یک حساب بین المللی وجود دارد؛ از این رو امروزه حجم قابل توجهی از تراکنش های مالی کاربران اینترنتی در نقاط مختلف جهان از طریق حساب پی پال صورت می گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر تمامی جنبه های این حساب پرداخته خواهد شد.

پی پال چیست؟

شاید ساده ترین تعریف از واژه پی پال یا PayPal در لغت، پرداخت الکترونیکی باشد. چنانچه بخواهیم با یک زبان ساده تعریفی ملموس از پی پال ارائه کنیم می توان گفت که PayPal یک وسیله نقل و انتقالاتی امن و مطمئن برای انتقال پول به وسیله ایمیل است. این تعریف همانقدر که می تواند صحیح و درست به نظر برسد می تواند نادرست باشد ولی می توان گفت که همین ایده ساده برای انتقال پول  PayPal را به یک قطب بزرگ و معتبر مالی در کشورهای مختلف جهان و دنیای اینترنت تبدیل کرده است.

 شرکت آمریکایی پی پال یک سرویس پرداخت و انتقال پول آنلاین را برای تمامی کاربران خود در سراسر جهان فراهم کرده است و تمامی افراد می توانند با ساختن یک حساب کاربری مجازی یا الکترونیکی (PayPal Account) تمامی کارهای انتقال پول خود را به تمام نقاط مختلف جهان انجام دهند؛ ایجاد حساب کاربری در پی پال رایگان است و هیچ هزینه ای برای کاربران نخواهد داشت. استفاده از سیستم پی پال برای نقل و انتقال پول می تواند یک راهکار بسیار سریع، ایمن و راحت باشد و خدمات مالی آن کمترین کارمزد ممکن را دارد.

تاریخچه پی پال از آغاز تا کنون

تاریخچه پی پال از زمان شروع تا به امروز فراز و نشیب های زیادی داشته است. در سپتامبر سال ۱۹۹۸ دو نفر به نام های پیتر تیل و مکس لوچین که فقط یه ماه از آشنایی آنها گذشته بودند ایده ساخت و راه اندازی یک کیف پول دیجیتالی امن را در سر داشتند. این دو نفر کیف پول مورد نظر خود را راه اندازی کردن و نام آن را کانفینیتی (Confinity) گذاشتند و بعد از آن توانستد بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه استنفورد را جذب کنند. یک سال بعد از ساخت استارت آپ Confinity شرکت خدماتی مالی اینترنتی ایلان ماسک (Elon Musk)  راه اندازی شد و بسیاری از افراد ماهر در حوزه کسب و کار را جذب کرد تا در پروژه X.com همکاری داشته باشند و همین امر شروع رقابت این دو استارت آپ شد که نهایت به این نتیجه رسیدند که باهم ادغام شوند و هدف بزرگ خود را به پیش ببرند.

تاریخچه پی پال : سال ۲۰۰۱ تا اواخر ۲۰۰۶

 در سال ۲۰۰۱ و بعد از ۳ سال از شروع کار این دو استارت آپ برند پی پال به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد و به عنوان یک سرویس انتقال دهنده پول از دولت آمریکا مجوز رسمی فعالیت بگیرد. این شرکت اگرچه یک بانک نیست اما همانند بسیاری از بانک ها به قوانین و مقررات حاکم بر صنایع مالی پایبند است. پی پال در ادامه موفقیت های خود یک سیستم برای کپچا  (CAPTCHA) ابداع کرد که از دسترس جعلی کاربران به سیستم جلوگیری می کرد.

در سال ۲۰۰۲ پی پال برای اولین بار وارد بورس شد و سهام آن ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد که موفقیت بزرگی برای یک شرکت تازه تاسیس محسوب می شد. در این سال شرکت ای بی (eBay) پی پال را  با قیمت ۱٫۵ بیلیون دلار خریداری کرد و آن را به عنوان سیستم پرداخت پیشفرض خود قرار داد. در سال ۲۰۰۵ و بعد از موفقیت های پی در پی این شرکت توانست که سرویس پرداخت Verisign را به دست بیاورد که امنیت سیستم پی پال را بالا برد و امکان فعالیت های بیشتری برای این شرکت فراهم نمود.

این کمپانی بعد از حدود ۸ سال از فعال توانسته که بیش از ۱۳۳ میلیون حساب را مدیریت کند و به کاربران اجازه داد که با ۱۷ ارز مختلف جهانی کار ارسال و دریافت وجوه را انجام دهند. به تدریج این شرکت توانست به کشورهای مختلف جهان راه پیدا کند به گونه ای که امروزه تقریبا در تمام کشورهای جهان از این سیستم پرداخت و انتقال پول استفاده می کنند.

تاریخچه پی پال : سال ۲۰۰۷ به بعد

شروع همکاری پی پال با مسترکارت از سال ۲۰۰۷ شروع شد و این باعث شد که کاربران و مشتریان می توانستند از این سیستم بر روی وب سایت هایی که مسترکارت را پذیرش می کنند و زیرساخت های پی پال را ساپورت نمی کنند استفاده کنند. با افزایش نجومی درآمد پی پال در سال ۲۰۰۸ این شرکت استارت آپ fraud sciences  را خریداری کرد که از تقلب ها در معاملات جلوگیری می کرد. در سال ۲۰۱۳ این شرکت با توجه به رقابت شدیدی که در فضای رقابتی استارت آپ ها قرار داشت توانست نرم افزار Ironpearl را خریداری کند و کار خود را توسعه ببخشد.

در سال ۲۰۱۴ و بعد از ۱۲ سال همکاری شرکت پی پال از eBay جدا شد و سپس در سال ۲۰۱۵ سرویس Paypal.me راه اندازی شد که کاربران می توانستند با استفاده از آن یک لینک شخصی از پی پال دریافت کنند و آن را با بقیه به اشتراک بگذارند. امروزه تعداد حساب های فعال پی پال از مرز ۲۵۰ میلیون حساب فراتر رفته است و توانسته بعد از شرکت ویزا دومین سیستم بزرگ و معتبر پرداخت و انتقال پول در دنیا لقب بگیرد.