مزایا و معایب بیت کوین که قبل از خرید بیت کوین باید بدانید

شما کجا هستید؟ صفحه اصلی/بلاگ/مقالات آموزشی/مزایا و معایب بیت کوین که قبل از خرید بیت کوین باید بدانید
مزایا و معایب بیت کوین که قبل از خرید بیت کوین باید بدانید

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب بیت کوین که قبل از خرید بیت کوین باید بدانید، خواهیم پرداخت.

از زمانی که بیت کوین به جهانیان معرفی شده است مدت زمان زیادی نگذشته است و تقریبا نمی توان تاریخ دقیقی برای شروع آن بیان کرد. بسیاری سال ۲۰۰۸ را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ پول می دانند. گفته می شود در سال ۲۰۰۷ فردی با نام ساتوشی ناکاماتو ایده استفاده از بیت کوین را ارائه کرد و در سال ۲۰۰۸ سه نفر دیگر برای ثبت اختراع برای یک اپلیکیشن رمزنگاری درخواست خود را ارائه دادند در حالی که ادعای کردند هیچ ارتباطی با ناکاماتو ندارند.

مروری بر تاریخچه بیت کوین

در آگوست ۲۰۰۸ برای اولین بار سایت Bitcoin.org راه اندازی شد و به کاربران این امکان را می داد که به صورت ناشناس بیت کوین پذیرش کنند (دامنه این سایتanonymousspeech.com  بود). ساتوشی ناکاماتو برای اولین بار در سوم ژانویه ۲۰۰۹ بلاک بیت کوین را استخراج کرد و در نوامبر همان سال از کاربران جدید در اولین فروم بیت کوین به نام bitcointail.org استقبال کرد. اولین تراکنش بیت کوینی در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و در این سال اولین صرافی بیت کوین در ژاپن تاسیس شد و اولین بیت کوین تولید شد؛ همچنین اولین تراکنش موبایل به موبایل بیت کوین در این سال صورت گرفت.

مزایا و معایب بیت کویندر سال ۲۰۱۳ سرمایه بازاری بیت کوین به یک میلیون دلار رسید و در این سال بود که دستگاه های خودپرداز بیت کوین فعالیت خود را شروع کردند. در سال های بعدی شرکت های معتبر جهانی پذیرش بیت کوین را شروع کردند و پروژه های مرتبط با این واحد پولی به ده ها هزار پروژه رسیدند و امروزه این پول در سراسر جهان استفاده می شود ارزش بسیار بالایی دارد به صورتی که هر واحد آن امروزه هزاران دلار ارزش دارد.

ویژگی های بیت کوین

Bitcoin مانند سایر واحدهای پولی در جهان از ویژگی های خاص خودش برخوردار است که مهم ترین و بارزترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • از مهم ترین ویژگی های بیت کوین می توان به غیر متمرکز بودن آن اشاره کرد که باعث شده از هرگونه قدرت کنترل گری مستقل باشد.
  • دومین ویژگی مهم بیت کوین آزادی آن است به این معنی است که این پول از کنترل مقامات دولتی و حکومتی و تحمیل هر نوع هزینه ای آزاد است. با توجه آنکه بازارهای اینترنتی زیادی وجود دارند که از بیت کوین استفاده می کنند خرید و فروش با این ارز دیجیتالی راحت تر از سایر ارزهای دیجیتالی است.
  • سومین ویژگی بارز بیت کوین ناشناس بودن آن است و برخلاف بانک ها که تمامی اطلاعات مشتریان خود را می دانند هنگام استفاده از این واحد پول نیازی نیست اطلاعات شخصی افراد و کسب و کارها وجود داشته باشد
  • باتوجه به آنکه تراکنش های این ارز رمزپایه فقط در صورتی انجام می شود که در پلت فرم بلاک چین ذخیره شده باشند از شفافیف بالایی برخوردار است و هر تراکنش و تمام اطلاعات مربوط به آن برای همه در دسترس است.

مزایا بیت کوین

از دیگر مزایا این ارز دیجیتالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت بالای پرداخت ها و انتقالات در شبکه بیت کوین نیز از جمله ویژگی های بارزی است که افراد را به خود جذب می کند.
  • زمانی که فردی انتقالاتی را از طریق بیت کوین برای فرد دیگری انجام می دهد هیچ راهی برای لغو کردن آن وجود ندارد و غیر قابل لغو است مگر آنکه فرد دریافت کننده دوباره بخواهد آن را منتقل کند بنابراین بعد از انجام انتقال فرد دریافت کننده هرگز نمی تواند ادعا کند که انتقالی برای او صورت نگرفته است
  • قابلیت انتقال و حمل بالا از دیگر ویژگی های ای پول است که به دلیل دیجیتالی بودن آن است. افراد می توانند آزادانه ارز رمزگذاری شده خود را تنها از طریق اسکن یک کد QR یا یک کلیک در کیف پول های آنلاین دریافت یا ارسال کنند. انتقالات بیت کوین در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام می شود و نیازی به حضور واسطه ها ندارد.
  • از مزایای دیگر و خاص ویژه شبکه بیت کوین قابلیت انتخاب مبلغ کمیسیون است و هزینه تراکنش توسط استخراج کننده و پس از ایجاد یک بلوک جدید دریافت می شود. معمولا در انتقالات بیت کوینی فرستنده هزینه کامل را پرداخت خواهد کرد.
  • بیت کوین هیچگونه نیازی به PCI ندارد. PCI به انواع کارت های اعتباری گفته می شوند که نیازمند ارائه تمامی اطلاعات شخصی افراد است. هنگام استفاده از بیت کوین نیازی به پیروی از قوانین و استانداردهای مربوط به Payment Card Industry است و این می تواند هزینه ها و زمان را کاهش دهد.
  • استفاده از بیت کوین این امکان را به کاربران می دهد که تراکنش های خود را کنترل کنند. هیچ فردی نمی تواند بدون اطلاع و اجازه دارنده حساب بیت کوینی انتقال و برداشتی داشته باشد و امنیت و کنترل بسیار خوبی دارد
  • عدم جعل پذیری یکی دیگر از ویژگی های برجسته و بارز بیت کوین است. در دنیای دیجیتال نوعی کلاهبرداری به نام پرداخت مجدد وجود دارد و می توان از یک پول و تراکنش دوبار استفاده کرد اما این کار در استفاده از بیت کوین صادق نخواهد بود زیرا این ارز رمزنگاری شده از فناوری بلاک چین استفاده می کند و مکانیزم های مختلفی برای تایید الگوریتم های آن لازم است.

نقاط ضعف و معایب بیت کوین

اگرچه این واحد پول دیجیتالی از مزایا و ویژگی های برجسته زیادی برخوردار است و در سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است اما همچنان نقاط ضعف و مشکلاتی دارد که می تواند قابل توجه باشند. مهم ترین نقاط ضعف بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • این واحد پول دیجیتالی از نظر مسائل قانونی مشکلاتی دارد و موقعیت قانونی آن در کشورهای مختلف متفاوت است. در بسیاری از کشورها مردم به استفاده از بیت کوین تشویق می شوند در حالی که تعدادی از کشورها نیز آن را غیرقانونی می دانند
  • بیت کوین هنوز در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نشده است و بعضی از دولت های جهان هنوز هیچگونه قوانینی برای آن وضع نکرده اند. هنوز بسیاری از شرکت های معتبر جهانی از واحد پول های مختلف پشتیبانی می کنند و بیت کوین را به رسمیت نشناخته اند
  • مفقودی کلیدها یا همان رمزهای این ارز دیجیتالی می تواند باعث از دست رفتن کیف پول افراد بشود. البته بسیاری از کیف پول های مکانیسم هایی برای بازیابی رمزها و برگرداندن اطلاعات دارند
  • از دیگر معایب و نقاط ضعف این ارز می توان به نواسانات آن اشاره کرد و قیمت آن در بازه های زمانی مختلف روندهای صعودی و نزولی متفاوتی را تجربه کرده است و می توان گفت که این ارز غیر قابل پیشبینی است و به سرعت در حال تغییر است.
  • شاید بتوان گفت تقریبا هیچ فردی نمی تواند در مورد آینده بیت کوین اظهار نظر کند و این به دلیل توسعه مداوم آن است