مزایا و معایب استفاده از حساب های پی پال

شما کجا هستید؟ صفحه اصلی/بلاگ/مقالات آموزشی/مزایا و معایب استفاده از حساب های پی پال
مزایا و معایب استفاده از حساب های پی پال

مزایا حساب های پی پال

از آنجایی که حساب پی پال رابطه مستقیمی با فضای مجازی دارد و محدودیت های جغرافیایی را به صورت کامل از بین برده است می تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد. از جمله مهم ترین مزایای این حساب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این حساب ها بسیار ساده و راحت است و فضای بسیار کاربرپسندی دارد. تفاوتی ندارد که از این حساب برای خرید آنلاین استفاده کنید یا به عنوان یک روش پرداخت در کسب و کار از آن استفاده کنید، در هر صورت این کار به سادگی ممکن است. همچنین باز کردن حساب پی پال نیازی به داشتن دانش و مهارت تخصصی و صرف هزینه های اضافی ندارد.
  • تمامی تراکنش های انجام شده در این حساب ها ثبت می شود، بنابراین کاربران می توانند بدون نگرانی و بر کسب و کار و حساب های مالی خود کنترل داشته باشند. در این حساب همچنین امکان ارسال چک های الکترونیکی نیز برای کاربران فراهم شده است. در صورتی که از انجام یک تراکنش در پی پال رضایت نداشتید می توانید درخواست ریفاند بدهید.
  • این حساب محدود به سیستم های کامپیوتری نیست و کاربران می توانند با استفاده از گوشی های همراه خود از امکانات آن بهره مند شوند و اپلیکیشن آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  • حساب های کاربری پی پال یک مزیت بزرگ و مهم دارند و آن اینکه تمامی کارها، تراکنش ها و انتقالات به شکل یکپارچه و در داخل یک شبکه جامع، کامل و منظم به نام PayPal انجام می شود و دیگر کاربران نیازی ندارند که در بانک های مختلف حساب داشته باشند و یا از کارت های اعتباری متعدد استفاده کنند.
  • در این حساب می توان به صورت رایگان و بدون پرداخت کارمزدی، مبالغی را به دوستان، آشنایان و خانواده انتقال داد
  • این شرکت برای کاربران وفادار خود تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرد

معایب حساب های پی پال

اگرچه مزایای زیادی در استفاده از حساب های پی پال وجود دارد اما این سیستم مانند هر سیستم دیگری می تواند معایبی نیز داشته باشد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • اگرچه این سیستم برای استفاده های شخصی خدمات رایگانی ارائه می کند اما برای کسب و کارها هزینه هایی در بر دارد. چنانچه کاربری از طریق پی پال کسب درآمد کند، پی پال هم از وی کارمزد دریافت می کند
  • این سیستم می تواند حساب کاربری کاربران خود را بدون اطلاع مسدود کند و این می تواند برای کسب و کارها یک ضرر و زیان بزرگ به حساب می آید. این شرکت دارای الگوریتم هایی است که در صورت مشکوک شدن به بعضی از رفتارها، به صورت خودکار حساب کاربری را مسدود می کنند
  • تعدادی از بانک ها در سراسر جهان وجود دارند که اگر کاربری بخواهد از سیستم پی پال پولی به آنها انتقال دهد از آنها کارمزد دریافت می کنند که البته این کارمزد تقریبا بین تمام بانک ها و بدون توجه به میزان مبلغ تراکنش ثابت است.

مهم ترین تراکنش های قابل اجرا با استفاده از سیستم پی پال

همانطور که در بخش های قبلی عنوان شد می توان از انواع حساب های فعال پی پال در فضای اینترنت و بانکی استفاده کرد. مهم ترین تراکنش هایی که توسط این حساب می توان انجام داد به شرح زیر هستند:

خرید

چنانچه کاربری دارای یک حساب کاربری فعال پی پال باشد که به حساب بانک، کارت نقدی یا اعتباری متصل باشد می تواند در تمامی درگاه های پرداخت پی پال از آن استفاده کند و خریدهای خود را انجام دهد. در صورتی که سایتی از درگاه های پرداخت پی پال پشتیبانی کند در قسمت خرید محصولات آن می توان یک لوگوی نارنجی رنگ را مشاهده کرد و با استفاده از آن وارد اکانت PayPal شده و عملیات خرید را نهایی کرد.

انتقال پول

انتقال پول در حساب پی پال دقیقا مانند انتقال کارت به کارت در داخل کشور و بانک ها است. در این پروسه کاربران می توانند برای تمام افراد حقیقی یا حقویق که دارای حساب فعال پی پال هستند مبالغ مورد نظر خود را انتقال دهند. برای انتقال و ارسال پول با استفاده از اکانت پی پال فقط کافی است که ایمیل گیرنده پول در دسترس باشد (این ایمیل در واقع اکانت پی پال گیرنده یا همان PayPal ID است). انتقال از سیستم پی پال مانند سیر بانک های جهانی دارای محدودیت است و  حداکثر مبلغی که می توان از حساب پی پال انتقال داد، ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل این پول با ارز سار کشورها است.

دریافت پول

دریافت پول نیز از اصلی ترین تراکنش های قابل انجام با پی پال است. این سیستم یکی از بهترین سیستم های درآمدزایی برای کسب و کارهای خانگی. هر فرد و کسب و کاری که هر گونه خدماتی برای افراد خارج از کشور انجام دهد می تواند دستمزد ها و هزینه های خود را از طریق حساب پی پال دریافت کند.

نقد کردن درآمد ارزی از حساب های پی پال ( paypal)

همانگونه که عنوان شد امروزه بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان به سمت اینترنتی شدن حرکت کرده اند و توانسته اند مرزهای جغرافیایی و محدودیت ها را از بین ببرند. وب سایت های فریلنسری متعددی وجود دارند که می توانند بین کارفرماها و کارگزاران ارتباط موثری برگزار کنند. این وب سایت ها محدودیت های جغرافیایی را از بین برده و از کارفرمایان نیز مطابق قوانین کارمزدهایی دریافت می کنند. سیستم پی پال به عنوان یکی از بهترین، مطمئن ترین و معتبرترین سیستم های برای پرداخت ها، انتقالات و درآمدهای ارزی در اینترنت است. همانگونه که گفته شد سیستم پی پال می تواند ارزهای مختلف جهانی را پشتیبانی کند اما از آنجا که کشور ایران توسط این شرکت تحریم شده است مشکلات مختلفی برای کاربران ایرانی وجود خواهد داشت. از آنجا که پرداخت ها و انتقالات در پی پال با استفاده از مسترکارت ها، ویزاکارت ها و … انجام می شود، وبسایت هایی وجود دارند که کار خرید و فروش پی پال انجام می دهند و در ازای دریافت کارمزدهای ۲ تا ۱۰ درصد درآمدهای ارزی پی پال کاربران را به واحد پول کشور تبدیل کنند.

مهم ترین مشکلات استفاده از حساب های پی پال

در بخش های پیشین عنوان شد که کمپانی پی پال همانند بسیاری از شرکت های پرداختی و بین المللی آمریکایی همچون ویزا کارت و مسترکارت کشور ایران را تحریم کرده است و این امر می تواند مشکلات عدیده ای برای کاربران ایرانی داخل کشور ایجاد کند. تحریم های این شرکت شامل تمامی ترانش هایی است که در مرزهای ایران انجام می شود و حتی افرادی که ملیت ایرانی نیز ندارند در داخل کشور نمی توانند از امکانات و خدمات پی پال استفاده کنند. همانطور که در بخش های قبلی بیان شد راهکارهایی برای ایجاد اکانت پی پال و وریفای کردن آن در داخل مرزهای کشور وجود دارد اما باز هم ممکن است که مشکلات مختلفی برای آنان ایجاد شود. از مهم ترین و رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای کاربران پی پال در داخل مرزهای ایران به وجود بیاید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود اطلاعات مربوط به کشورهای تحریم شده در فرآیند پرداخت

در بخش های پیشین بیان شد که شرکت پی پال از الگوریتم های خاصی استفاده می کند که اگر به اطلاعاتی مشکوک شوند به صورت اتوماتیک می تواند حساب کاربری را مسدود کند. وقتی که یک پرداخت و انتقال از طریق حساب پی پال انجام می شود و در زمان انجام این عملیات هرگونه ارتباطی به کشورهای تحریم شده پیدا شود (مانند آدرس تحویل کالا، نام دانشگاه های ایرانی و …) عملیات دچار مشکل خواهد شد و برای کاربران و دارندگان حساب کاربری پیامدهایی منفی به همراه خواهد داشت. در چنین مواردی کمپانی پی پال می تواند حساب کاربری را به حالت تعلیق دربیاورد و از صاحبان حساب کاربری درخواست مدارک مورد نیاز را داشته باشد تا به مسئله رسیدگی شود و در مورد فعال سازی مجدد یا مسدودیت دائمی حساب تصمیم نهایی گرفته شود. بنابراین کاربرانی که از IP کشورهای تحریم شده از سیستم پی پال استفاده می کنند باید توجه و دقت زیادی داشته باشند تا هیچگونه اطلاعاتی در ارتباط با آن کشورها استفاده نکنند.

دریافت مبالغ پول از منابع ناشناس و غیر ایمن

شرکت پی پال از جمله شرکت هایی است که توجه و اهمیت بسیار زیادی به انجام امور خرید و فروش و تراکنش های مالی قانونی و تابعیت از قوانین بین الملل می دهد و تمامی کاربران خود را موظف به تابیعت از قوانین می کند. کمپانی پی پال برای آنکه از عدم قانون گریزی کاربران خود مطمئن باشد به صورت تصادفی و کاملا تصادفی از تمامی تراکنش هایی که در سراسر دنیا با استفاده از سیستم پی پال انجام شده است نمونه هایی را انتخاب کرده و آنها را بررسی می کند. این بازرسی های ناگهانی و تصادفی باعث شده است که استفاده از عملیات دریافت و پرداخت های مبالغ بالا از منابع ناشناس و نامطمئن بسیار پرریسک و پر خطر باشد و در نهایت ممکن است منجر به مسدود شدن حساب کاربری شود. کاربرانی که از حساب های کاربری پی پال استفاده می کنند باید به این نکته توجه بسیار زیادی داشته باشند و به هیچ عنوان از منابع ناشناس و نامعتبر پولی را دریافت نکنند.

پرداخت مبالغ بالاتر از حد حساب های پی پال

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از سیستم و حساب پی پال اتفاق بیفتد مربوط به پرداخت های نامتعارف است. همانطور که دریافت مبالغ نامتعارف مشکل ساز خواهد بود، پرداخت مبالغ هنگفت و غیر متعارف نیز می تواند به مسدود شدن حساب کاربری کاربران پی پال ختم شود. به عنوان مثال چنانچه کاربری در همان روز اول فعالسازی حساب کاربری پی پال خود مبلغ هنگفتی را به حساب های دیگر منتقل کند باعث می شود که شرکت پی پال دچار شک شده و حساب کاربری به حالت تعلیق دربیاید و مدت زمانی طولی می کشد که تصمیم نهایی در مورد آزادسازی یا مسدود ماندن حساب گرفته شد. بنابراین کاربران باید توجه کنند که در اوایل کار با حساب پی پال مبالغ متعارفی را رد و بدل کنند که با مشکلی مواجه نشوند.

ورود به سایت PayPal با IP ایران یا سایر کشورهای تحریم شده

همانگونه که در بخش های قبلی عنوان شد کمپانی پی پال مانند بسیاری از شرکت های ایالات متحده اقدام به تحریم کردن تعدادی از کشورها کرده است و هیچگونه خدماتی برای کاربران ایرانی ارائه نمی کند. زمانی که کاربران در زمان ورود به سایت پی پال به صورت خواسته یا نخواسته و به هر دلیلی (قطع شدن سرور VPN، یا ورود کاربران خارجی با IP از روی عدم آگاهی) از IP کشور ایران یا کشورهای تحریم شده استفاده کنند، شرکت پی پال حساب کاربری آنان را به حالت محدود در خواهد آورد و تقریبا همه قابلیت های اکانت را غیر فعال می کند. غیر فعال شدن حساب کاربری به این معنی خواهد بود که کاربران نمی توانند هیچگونه تراکنشات و عملیات مالی انجام دهند و حتی ممکن است که موجودی آنها نیز غیر قابل دسترس باشد بنابراین کاربران باید توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی نباید از IP کشورهای تحریم مانند ایران استفاده کنند.

  • البته برای تمامی این مشکلات راهکارها و راه حل های متفاوتی وجود دارد و می توان حساب پی پال را دوباره فعالسازی کرد اما این کار ممکن است ریسک بالایی داشته باشد