آموزش خرید و فروش بیت کوین از صفر تا صد

شما کجا هستید؟ صفحه اصلی/بلاگ/مقالات آموزشی/آموزش خرید و فروش بیت کوین از صفر تا صد
آموزش خرید و فروش بیت کوین از صفر تا صد

اگر قصد دارید خرید و فروش بیت کوین رو شروع کنید لازم است اطلاعات مفیدی درباره بیت کوین در اختیار شما قرار دهید. در آموزش خرید و فروش بیت کوین شما با نحوه کار کردن بیت کوین ، بلاک چین و مراحل شروع خرید و فروش آشنا خواهید شد.

نحوه کار کردن بیت کوین؟

اگرچه افرادی که از بیت کوین استفاده می کنند در کیف پول خود فقط  قادر هستند مقدار بیت کوین، مراحل و نتیجه تراکنش ها را مشاهده کنند اما در پس فرآیندهای این شبکه عظیم یک دفتر حساب عمومی به نام بلاک چین وجود دارد. این دفتر بلاک چین تمامی تراکنش هایی که تا به حال صورت گرفته اند یا در حال پردازش هستند را شامل می شود. سوابق دیجیتال تراکنش ها در بلاک ها واقع شده اند. تمامی تراکنش هایی که در شبکه بیت کوین توسط کاربران انجام می شود رمزگذاری می شوند و به شبکه ارسال می شوند و سپس در بلاک ها گنجانده می شوند و به همین دلیل است که بیت کوین را ارز رمزنگاری شده می نامند و نام های دیگری مانند ارز رمزپایه و رمز ارز (cryptocurrency) دارد.

خرید و فروش بیت کوین

چنانچه کاربری تلاش کند که حتی یک حرف یا عدد را در یک بلاک تغییر دهد، این عمل او می تواند بر تمامی بلاک ها موثر باشد. با توجه به آنکه از آنجا که بیت کوین یک دفتر حساب عمومی است هرگونه تلاش اشتباه یا تقلب می تواند به راحتی توسط هر فردی تشخیص داده شود و اصلاح گردد. تمامی کاربران این توانایی را دارند که در کیف پول خود اعتبار و صحت هر مبادله و تراکنش را بررسی کنند. صحت هر تراکنش با استفاده از امضای دیجیتال مربوط به آدرس های ارسالی محافظت می شود. فرآیند تکمیل تراکنش ها در بیت کوین ممکن است چند دقیقه زمان لازم داشته باشد که این امر به دلیل وجود پروسه تایید (confirm) است.

بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از شروع آموزش خرید و فروش بیت کوین لازم است با بلاک چین آشنا شوید. به صورت کلی بلاک چین (blockchain)  از دو واژه بلاک (block) و چین (Chain) گرفته شده است و این فناوری به عنوان زنجیره ای از بلوک ها شناخته می شود که در هر بلاک اطلاعات خاصی ثبت می شوند و به صورت زنجیره ای به هم مرتبط می شوند. از آنجایی که بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال ارزشمند شناخته می شود بنابراین لازم است که محل امنی برای نگهداری آن وجود داشته باشد و ساتوشی ناکاماتو بلاک چین را برای این امر معرفی کرد که یک شبکه غیر متمرکز است که توسط مردم اداره می شود و تمام بیت کوین ها و معاملات آن در این شبکه نگهداری می شوند.  به صورت مختصر بلاک چین ترکیبی از چند فناوری کاربردی مانند هش گذاری و رمزنگاری ، توزیع جمعی و … است. هر فردی که دارای یک حساب بانکی، ایمیل یا هر اکانتی در شبکه های اجتماعی باشد دارای اطلاعاتی است که در پایگاه داده ای آن نهاد به صورت متمرکز وجود دارد و کاملا قابل کنترل است. بیت کوین با بهره گیری از فناوری بلاک چین امکان غیرمتمرکز سازی اطلاعات و مبادلات را فراهم کرد. در این فناوری داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع می شوند و این باعث می شود کنترل و بروز اشتباهات سهوی و یا حتی اعمال نظرهای شخصی و منفعت طلبانه در اطلاعات غیرممکن ممکن شود.

نکات مهم در آموزش خرید و فروش بیت کوین

برای خرید بیت کوین لازم است که مراحل زیر به صورت گام به گام انجام شود.

نصب کیف پول بیت کوین

برای نصب کیف پول بیت کوین لازم است که چند مرحله با دقت انجام شود که به شرح زیر هستند:

  • ابتدا لازم است که به سایت com وارد شوید و سپس از قسمت product گزینه Wallet را انتخاب کنید.
  • در صفحه نمایش داده باید بر روی گزینه ثبت نام (sign up) کلیک کنید
  • اطلاعاتی که در صفحه نمایش داده شده درخواست می شود را وارد کنید
  • بعد از انجام مراحل قبلی و وارد کردن اطلاعات و ساخته شدن کیف پول، صفحه جدیدی برای شما به نمایش درخواهد آمد که شامل اطلاعات مختلفی است
  • برای دیدن آدرس کیف پول بیت کوین خود می تواند در صفحه باز شده بر روی گزینه بیت کوین کلیک کنید
  • در صفحه باز شده می توانید بر روی قسمت درخواست (Request) کلیک کنید
  • در مرحله بعدی می توانید آدرس بیت کوین خود را مشاهده کنید و از آن برای دریافت استفاده نمایید و برای ارسال بیت کوین به آدرس های دیگر می توانید از گزینه send استفاده کنید.

پیدا کردن خریدار و فروشنده های معتبر بیت کوین

بعد از نصب و راه اندازی کیف پول بیت کوین لازم است که یک فروشنده معتبر پیدا کرد. برای این کار هم می تواند از افراد حقیقی مورد اعتماد و هم وب سایت های فعال در حوزه ارز دیجیتال استفاده کرد. البته در سایت ها و فضای مجازی امکان تقلب و کلاهبرداری نیز وجود دارد بنابراین پیدا کردن فروشنده بیت کوین دقت بسیار زیادی لازم دارد.

احراز هویت

بعد از آنکه افراد مرحله اول و دوم را انجام دادند و اقدام به خرید یا فروش کردند، فروشنده های معتبر از آنها درخواست مدارک شناسایی معتبر برای احراز هویت می کنند تا امکان کلاهبرداری به کمترین میزان خود کاهش پیدا کند. معمولا برای احراز هویت از کارت ملی یا کارت های بانکی استفاده می شود.

انتقال پول به صرافی برای خرید

بعد از آنکه فرد از نظر هویتی مشکلی نداشت می تواند سفارش خرید بیت کوین خود را ثبت کند. خرید ممکن است به صورت حضوری و فیزیکی در صرافی ها صورت بگیرد و یا آنکه صرافی فقط نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را داشته باشد . به صورت کلی می توان گفت خرید بیت کوین کار بسیار ساده ای است و به دانش و تکنیک تخصصی نیازی ندارد. باتوجه به آنکه بیت کوین امروزه بسیار شناخته شده است می توان با یک جستجوی ساده در اینترنت تمامی اطلاعات لازم در مورد راهنمای خرید بیت کوین و نحوه فروش آن را به دست آورد.

استخراج بیت کوین

استخراج یکی از راه های به دست آوردن بیت کوین است که برخلاف سال های گذشته امروزه به راحتی امکان پذیر نیست و با توجه به محبوبیت بالای این ارز دیجیتالی و نرخ بالای تبادل آن بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در این زمینه فعالیت دارند و همین امر باعث شده است که استخراج بیت کوین بسیار مشکل شود و حتی در صورت امکان هزینه های بسیار بالایی را به دنبال خواهد داشت. در یک فرآیند انتقال بیت کوین از کیف پول مبدا به مقصد، مقدار بیت کوین در یک تراکنش وارد شبکه می شود و افراد مختلف از نقاط مختلف جهان می توانند به رمز نگاری این تراکنش ها بپردازند و این رمزنگاری در بلاک چین استخراج یا ماینینگ نامیده می شود و افرادی که این عمل را انجام می دهند با نام ماینر شناخته می شود.

نرخ بیت کوینعمل ماینینگ توسط ابرکامپیوترهایی که مجهز به کارت ها گرافیکی و سخت افزارهای قدرتمند هستند و به اصطلاح سیستم Asic هستند (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) انجام پذیر است. امروزه دستگاه های مختلف ماینر در بازارهای جهان و ایران در دسترس افراد قرار دارند که می توان با استفاده از آنها بیت کوین را استخراج کرد. برای خرید دستگاه استخراج بیت کوین لازم است که به فاکتورهای مختلفی مانند میزان هش (قدرت پردازش)، کارآمدی، قیمت، برند، مصرف برق، وضعیت شبکه، وزن و اندازه و… توجه کرد. قیمت رایج ترین دستگاه های استخراج بیت کوین در ایران می تواند از ۳ تا ۷۰ میلیون تومان متغیر باشد.

صرافی های معتبر بیت کوین

همانطور که گفته شد افراد می توانند برای خرید بیت کوین به صرافی های مراجعه کنند و به صورت مستقیم از آنها ارز مورد نظر خود را خریداری کنند و یا آنکه توسط این صرافی ها با فروشندگان در ارتباط باشند. با توجه به محبوبیت بالای بیت کوین در سراسر جهان صرافی های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. از جمله معتبرترین صرافی های بیت کوین می توان به صرافی های BitMEX، Coineal، Bidarz، Binance، Changelly و … اشاره کرد.

نرم افزار خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی روز به روز در حال گسترش هستند و این باعث شده است که افراد بسیار زیادی در زمینه استخراج ارز، تریدینگ، سرمایه گذاری و … فعالیت داشته باشند. افرادی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت دارند و معامله می کنند از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند تا بتوانند از نوسانات قیمت ارزها حداکثر سود لازم را ببرند. از جمله رایج ترین نرم افزارهای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی می توان به  Bitcoin Checker، Blockfolio، ، Crypto Price IQ، Simple Bitcoin Widget، zTrader و  Deltaاشاره کرد. این اپلیکیشن ها به دلیل راحتی دسترسی از پرطرفدارترین ابزارهایی محاسباتی هستند و افراد می توانند در هر مکان و زمانی معاملات خود را کنترل کنند و از نوسانات ارزی آگاهی داشته باشند.